Küldetésünk

A Kürt Alapítványi Gimnázium demokratikusan működő, széles értelemben vett befogadó, gyermekközpontú iskola, ahol

Célunk segíteni a személyiség sokoldalú kibontakozását;

Biztosítjuk a felkészülést a felsőoktatás kihívásaira;

Figyelembe vesszük az életkori igényeket, sajátosságokat;

Egyaránt fontosak a tanórák és a tanórán kívüli történések;

Közös hagyományokat örzűnk és teremtünk;

Az iskolapolgárok egymást inspirálva együttműködnek közös céljaik kialakításában és elérésében;

A közösséget és annak munkáját kreativitás, hatékonyság, konstruktivitás, sokszínűség jellemzi;

Az új módszerek alkalmazása és a szabad, önálló gondolkodás segítése;

A terhelés arányos, egyénre szabott;

Derűsen és pozitívan állunk a mindennapokhoz, hogy a közösen végzett tevékenység örömteli legyen;

Ajtókat nyitunk a világra, amelyeken önálló, és így is gondolkodó, kreatív, szabad és boldog fiatal felnőttek lépnek majd be;

Maximálisan figyelembe vesszük az életkori igényeket, sajátosságokat.

Demokratikus iskola

„Minden embernek joga, hogy irányítsa saját fejlődését és oktatását, egészen addig a pontig, amíg ez nem sérti mások hasonló jogait.”
(Jerry Mintz)

A Kürt Alapítványi Gimnázium demokratikus nevelést nyújt, ahol az iskolaközösség tagjainak, az iskola életét illető legtöbb kérdésben (a tanulás és a tanítás kérdéseiben, valamint az iskola életét irányító szabályok meghozatalában) egyenlő jogaik vannak. A szabályok betartását az iskola minden tagja feladatának tekinti. A döntések gyűléseken születnek, amelyeken az iskolaközösség tagjai vagy választott képviselői vesznek részt. A gyűlések működése hozzájárul ahhoz, hogy a közösség tagjai megéljék: a demokrácia olyan rendszer, ahol szavuknak súlya van.

Elvünk, hogy minden kérdés ott dőljön el, ahol az adott kérdésről a legtöbb információ rendelkezésre áll, és hogy ne kerüljenek olyan döntések nagyobb közösségek döntési jogkörébe, amelyek csak kisebb közösségeket érintenek. Az hogy egy-egy kérdés hová tartozik, átgondolás és vita során dől el.

Az iskolaközösség tagjai az iskolapolgárok. A Kürt iskolapolgárai az iskolába beiratkozott összes diák, az iskolába beiratkozott összes diák szülei, gondviselői és az intézményben dolgozó, a nevelő-oktató munkában résztvevő valamennyi munkatárs, adminisztrációs és technikai kollégák.

Az iskolapolgárok, illetve csoportjaik, testületeik, választott felelőseik dönthetnek minden olyan kérdésben, amelyek csak őket érintik, továbbá azokban, amelyeket a Kürt Alapítványi Gimnázium Szervezeti és Működési Szabályzata (SZMSZ) az ő hatáskörükbe utal. Kérdéseikkel, kéréseikkel, javaslataikkal a Kürt Gimnázium bármely szakmai vagy irányító testületéhez, személyéhez fordulhatnak, a megszólított pedig köteles érdemi választ adni ésszerű időn, de legkésőbb két héten belül. E testületek, szervezetek ülései általában nyilvánosak, azokon minden iskolapolgár részt vehet.

A Kürt Gimnázium működésének elengedhetetlen feltétele, hogy az iskolapolgárok minden közössége képviseltesse magát az iskolát irányító szervezetekben.

A befogadó iskola

„Minden gyerek egyedi, és mint ilyen joga van elvárni személyisége tiszteletben tartását, szüksége van arra, hogy a saját ritmusának megfelelően éljen és pihenjen, joga, hogy ne legyen mindig tiszta és tökéletes, joga van hibázni, szüksége van a feltalálásra és alkotásra, szüksége van esztétikai érzelmekre, joga van bármiféle tudás megszerzésére.”
(Celestin Freinet)

A Kürt Alapítványi Gimnázium széles értelemben vett befogadó iskola, ahol helye van mindenkinek, aki szándéka szerint aktívan együttműködik az iskolapolgárok közösségével. Hátrányos megkülönböztetést nem teszünk, annak minden formáját elítéljük. A Kürt Gimnáziumban az emberi egyenlőség megkérdőjelezhetetlen érték. Diákjaink számára az esélyegyenlőségnek megfelelő, azonos hozzáférést és részvételt garantálunk az iskola életének minden mozzanatában. A méltányosság elve értelmében, akinek több segítségre van szüksége céljai eléréséhez, az több segítséget kap.

Gimnáziumunk szakmailag független, nyitott és szabad intézmény: közösségünkbe fogadunk mindenkit, aki a pedagógiai programban megfogalmazott célokkal azonosulni tud, és partnerünk e célok megvalósításában, hozott eredményeitől, képességeinek, készségeinek aktuális állapotától függetlenül. Eredményeinket az iskolánkban végzett minőségi munka, a hozzáadott érték, és nem az elit bemenet biztosítja. A tanulói közösségek heterogén csoportok, különböző gyerekek tanulnak együtt. A cél mindig az, hogy tudásuk gyarapodjon, haladjanak, sikereket érjenek el, a tanulási folyamatokban örömmel vegyenek részt, önbizalmuk egyénileg és közösségileg is erősödjön, személyiségük kibontakozzon.

Egyéni szükségletek szerint kínálunk lehetőségeket és nyújtunk segítséget a nehézségek leküzdéséhez, és a tehetségek kibontakozásához, fejlődéséhez. Hiszünk abban, hogy minden gyermek tehetséges valamiben és mindent megteszünk annak érdekében, hogy mindenki egyéni tehetsége felszínre kerüljön és kibontakozhasson. Hiszünk abban, hogy mindenki értékek hordozója.

Valljuk, hogy a befogadó „(inklúzív) nevelés a diákok közötti különbözőség (akár személyes, akár kulturális, akár közösségi) felismerésével, értékelésével kezdődik, maximális figyelembe vételével folytatódik, a diákra a maga komplexitásában tekint, ebből kiindulva, erre értékként építve alakít ki befogadó környezetet: mindez újabb tudástartalmak, tanulási lehetőségek gazdag tárházát nyitja meg.

A nevelési térben résztvevő valamennyi személy (diákok, szülők, tanárok, segítő személyzet) az együttműködés szellemében az egyéni különbségeket megismeri, értékként fogadja el és épít rájuk. Az iskola nem csak oktatásszervezési formájában, hanem tartalmában is befogadóvá válik. A diákjaihoz való folyamatos alkalmazkodása során az intézmény az általa közvetített tananyagtartalommal és tanítási módokkal nagyban épít az oda járó diákok identitására, tapasztalataira, a tudására és képességeinek állapotára.”

(Varga Aranka: Multikulturalizmus – inkluzív oktatási rendszer. In: Forray R. Katalin (szerk.): Ismeretek a romológia alapképzési szakhoz. Bölcsész Konzorcium, Bp. 2006. 145-159 o.)

A személyiség kibontásának színtere:
a gyermekközpontú iskola

„A gyermek a legtökéletesebb teremtmény, mert egyedül ő tudja megalkotni saját egyéniségét. A gyermek lelke lágy viaszhoz vagy fehér papírhoz hasonló, ahová magának a gyermeknek kell belevésni a képzeteket.”
(Maria Montessori)

A kamaszkor (14-19 éves kor) az emberi lét önálló korszaka jellemző fizikai és pszichikai sajátosságokkal, szükségletekkel, igényekkel és vágyakkal, fel- és ellobbanó érzelmekkel, olykor szélsőséges kitörésekkel – ez az időszak az egyén életének egy szakasza, nem felkészülés a „nagybetűs” életre. Ennek az életkornak fontos feladata az iskolában is, hogy diákok és felnőttek közösen kialakítsuk azokat a képességeket – azaz a cselekvések eredményes végrehajtásának belső feltételeit –, amelyek lehetővé teszik, hogy a kamaszok később is megtalálják helyüket a világban.

A Kürt Alapítványi Gimnázium feladata, hogy az egyéni szükségletekhez és igényekhez lehető legnagyobb mértékben igazított tanulási-tanítási folyamattal biztosítsa az egyén teljes fejlődését. Az iskolai munka, mely saját tapasztalatokat ad, amelyből folyamatosan tudás válik, a diákok számára kihívást jelent. A tanulót támogatni kell abban, hogy el tudja érni saját lehetőségeinek maximumát és olyan új képességeket bontakoztasson ki, amelyek egyéni céljai eléréséhez szükségesek, és amelyek őt a társadalomban résztvevő és azzal együttműködő polgárrá teszik. Ennek biztosítéka a Kürt Alapítványi Gimnázium pedagógiai rendszere és módszertana.

Az együttműködés iskolája

“Tisztelem igényeidet, de a sajátjaimat is tisztelnem kell. Nem akarok élni hatalmammal, hogy győzzek, miközben te veszítesz, de azt sem akarom, hogy a vereségem árán te győzz. Egyezzünk meg hát abban, hogy közösen keresünk egy olyan megoldást, mely mindkettőnknek jó, s így egyikünk sem veszít.”
(Thomas Gordon)

Feladatunk, hogy biztosítsuk a tanulási képességek fejlődését, valamint az ismeretekkel való tárgyilagos, többoldalú találkozást, a különböző véleményeket is tartalmazó tanulási-tanítási folyamatot. Felfogásunk szerint tanulóink nem elszenvedői, hanem aktív részesei a nevelésnekoktatásnak. A közös célok kialakításában és elérésében az iskolapolgárok együttműködésére van szükség.

Hasonlóan demokratikus döntéshozatali elveinkhez, a tanórai folyamatok során is fontos szerepet adunk a diákoknak abban, hogy közös céljainkat milyen módszerekkel, formában és tartalommal érjük el. Egyformán fontos cél, hogy diákjaink számára az érettségi és a továbbtanulás sikeres legyen, mint ahogy az is, hogy ezeket az eredményeket úgy érhessük el, hogy a folyamat mindenki számára fejlesztő, érdekes és konstruktív legyen.

Ugyanez igaz az iskolai élet során elkerülhetetlenül felmerülő konfliktusokra is: hatékony megoldásuk csakis az érintettek együttműködése révén jöhet létre. Így biztosítható az alkalmi, felülről vezérelt szankcionáláson túlmutató hosszú távú eredmény: az iskolapolgárok magukénak érzik a közösen hozott szabályokat, azonosulnak velük, és betartásukat, valamint betartatásukat nem csak másoktól, hanem maguktól is elvárják. A közös élet kereteit ily módon nem a hatalmi erővel kikényszerített engedelmesség, hanem a saját belátás során megszülető önkéntes felelősségvállalás határozza meg.

Jellemzőink

„Mindenfajta nevelés önnevelés, és mi mint tanítók, nevelők csak a saját magát nevelő gyermek környezetét alkotjuk. A legkedvezőbb környezetet kell teremtenünk, hogy a gyermek úgy nevelje általunk önmagát, ahogy belső sorsát követve nevelődnie kell.”
(Rudolf Steiner)

Közösségünkre, hozzáállásunkra jellemző a konstruktivitás, a sokszínűség, a hatékonyság, az új módszerek alkalmazása, a kreativitás, a szabad, önálló gondolkodás és derűs, pozitív viszonyulás a mindennapokhoz. Hiszünk az iskola értékteremtő szerepében, abban, hogy a diákok és felnőttek közös tevékenysége meghatározó lehet a tanulók szocializációjában, személyiségük fejlődésében és felnőttkori boldogulásukban.

Küldetésünkből, filozófiánkból következően a korszerű, integrált, innovatív pedagógiai módszereket részesítjük előnyben.

Alapvető célunk a holisztikus látásmód kialakítása, a diákok által hozott és az általunk kínált tudás integrációja;

A tanár nem a tudás forrása, hanem a tanulási folyamat szervezője;

A lényeg a tapasztalás, a tanulás fókuszában ez az egyénre szabott folyamat és ennek eredménye áll, nem pedig a tanár által előre meghatározott tartalom;

Hisszük, hogy az ismeretanyaggal való találkozás nem információátadásról szól, hanem a megismerés útján szerzett tapasztalatokból konstruált tudás megszerzéséről, elsősorban gyakorlati úton;

Mivel a tanulási folyamat is együttműködésre épül – nem felülről vezérelve, hanem közösen meghatározott célok alapján -, a hangsúly nem azon van, hogy mit tanítunk, hanem azon, hogy kik tanulnak, és ők hogyan tudnak legeredményesebben, leghatékonyabban tanulni, hogyan tudják a tanuláshoz szükséges képességeiket a legmagasabb fokra fejleszteni.

Tanórák és tanórán kívüli lét

“… a gyerekek szenvedélyesen szeretnék megérteni a világot, amely körülveszi őket, és mint az igazi tudósok, képesek tapasztalataikból tudást formálni. Megfigyelnek, csodálkoznak, kérdeznek, és sokféle választ adnak, amelyek használhatóságát ki is próbálják. Ha nem akadályozzák őket ebben, akkor szokásukká válik, és egyre jobbak lesznek benne.”
(John Holt)

Fontosnak tartjuk, hogy a tanulás fogalma túlmutasson a tantárgyak szerint szervezett tanórák keretein, és visszanyerje eredeti jelentését, miszerint az a világgal való megismerkedés kreatív, spontán és sokszínű folyamata. Hisszük továbbá azt is, hogy az ember úgy születik a világra, hogy tanulni akar, ezért arra kényszeríteni őt nem kell, csupán megfelelően ingergazdag környezetet, valamint elfogadó, inspiráló és empatikus közösséget biztosítani számára. Mindent megteszünk azért, hogy az iskolapolgárok minél több a tanóráktól időben és térben eltérő módon szervezett, az iskolán kívüli világhoz szorosan kapcsolódó tevékenységekben vehessenek részt.

Támogatjuk az önszerveződést, valljuk, hogy a jó iskola az, ahol a diákok szívesen töltenek időt a tanítási órák után is. Mindez egyben azt is jelenti, hogy nem csak a tantárgyak közötti – kimondott vagy ki nem mondott – hierarchiát vetjük el, hanem a tanórákat sem tekintjük magasabb rendű és nagyobb fontosságú tanulási tevékenységnek, mint az egyéb, tanórán kívüli történéseket.

Iskolánk eddigi története alatt is nagyon sok saját hagyományunk született, amelyeket örömmel és felelősséggel ápolunk. Minden generációnak megvan a lehetősége új hagyományok hozzáadására. Ezek a közös szokások és szertartások adják meg az összetartás erejét, a valahová tartozás érzését. A tanulás tehát ebben a szemléleti keretben nem teher, szükségszerűen elszenvedett kényszer, hanem a mindennapok része, amely hatékony eszköz lehet a világ és önmagunk megismeréséhez. Ezt a gyakran – különösen kamaszkorban – sok megoldandó problémával, legyőzendő akadállyal tarkított folyamatot igyekszünk a lehető legderűsebben és örömtelien megélni, és ehhez segítséget nyújtani mindazoknak, akiknek szükségük van rá.

Ajtókat nyitunk a világra

„Az igazi tanulás… izgalmas kaland. Utazás az ismeretlenbe, fejlődés, átalakulás. Csak akkor lehet részünk benne, ha nyitottak vagyunk rá, ha van hozzá bátorságunk.”
(Carl Rogers)

A Kürt Alapítványi Gimnázium küldetése, hogy a lehető legszélesebb értelemben vett tanulási folyamat során diákjainknak lehetőségeket mutassunk meg, és segítsünk azon képességeik kibontakoztatásában, amelyekkel ezek a lehetőségek felismerhetővé és megélhetővé válnak. Ajtókat nyitunk a világra, amelyek közül diákjaink autonóm módon választhatnak, a belépésről dönthetnek. Hisszük, hogy a Kürt közössége által képviselt értékek, pedagógiai filozófiánk hatására a fiatalok olyan ajtókat választanak, amelyek a szabadságra, az önálló és kritikai gondolkodásra, az együttműködésre és toleranciára, a felelősség vállalására nyílnak.

Küldetésünk pdf